Magisch Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Susanne Moonen - WaarBenJij.nu Magisch Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Susanne Moonen - WaarBenJij.nu

Magisch Myanmar

Blijf op de hoogte en volg Susanne

25 December 2017 | Myanmar, Rangoon

Myanmar is voorbij gevlogen, mede doordat ik maar 1,5 week de tijd had. Maar wat een ontzettend mooi, interessant en lief land.

In mijn tijd in India, Nepal en Sri Lanka ben ik gewend geraakt aan het continu gezien te worden als een geldbron. Er was nauwelijks iemand die je daar aansprak zonder iets van je te willen en je hoefde maar een camera in de richting van iemands gezicht te brengen en ze vroegen om geld. En toen kwam ik aan in Myanmar, wat een verschil. Ik had een derde wereld land idee in mijn hoofd, maar in veel opzichten is het meer ontwikkeld dan de andere Aziatische landen.

Met een vlucht van Colombo met een stop (van 12 uur) in Kuala Lumpur arriveerde ik in Yangon. En daar waar ik dacht de enige gek te zijn die een 12-uur overstap had, was ik erg mis want de twee Ierse van mijn leeftijd naast me in het eerste vliegtuig hadden hetzelfde gedaan. Sterker nog ze sliepen in hetzelfde hostel in Yangon, dus kon ik mooi met hun samen reizen. Op het vliegveld in Yangon meteen een simkaart met internet geregeld, voor €4 heb je een simkaart met 2 GB internet. Een taxi bracht ons drieën naar het hostel voor 15.000 kyat. Ik stond meteen in mijn steigers door dit hoge bedrag, echter na een paar minuten realiseerde ik me dat 1 euro 1.600 kyat is. Aan deze geld eenheid heb ik eerlijk gezegd niet echt aan kunnen wennen, alles klinkt bizar duur maar is in werkelijkheid omgerekend juist erg goedkoop. Aangekomen in het hostel zag alles er heel netjes en modern uit. Een snelle avondmaal en het regelen van een nachtbus voor de volgende nacht maakte alweer het einde van de eerste dag daar. Helaas stuitte ik de volgende morgen op een minder leuke ontdekking, iemand heeft mijn creditcard gebruikt dus deze moest zo snel mogelijk geblokkeerd worden. Tijdens de ene dag die ik had in Yangon heb ik dat probleem snel met de bank kunnen regelen. Gelukkig had ik die dag ook tijd om de markt te bezoeken en met een trein de buitengebieden van Yangon te zien. Terug in het hostel was het een taxi in die me naar het busstation buiten de stad bracht en vanaf daar in een bus richting Bagan.

Aangekomen in het hostel om 7 uur s ochtends was het personeel verbaasd dat ik kon slapen in de bus op de hobbelige weg, ik moet goed buiten westen geweest zijn. Maar goed, ik met mijn goede nachtrust heb me meteen ingeschreven voor een tour in Bagan. Wat een hoop interessante informatie gaf over de gebouwen (tempels, pagoda's en stupa's) en algemene onderwerpen. Er was ook een gezellig koppel op die tour die vroeg of ik met ze mee wou naar een plek om zonsondergang te bekijken. Tijdens het zien van de zonsondergang heeft het koppel een nieuwe bijnaam voor me gecreëerd die door meerdere nieuwe vrienden in het hostel werd aangenomen, namelijk 'Dutch Princess'. De 2 dagen in Bagan ben ik met verschillende mensen de prachtige zonsopgang en ondergang gaan bekijken, uit eten geweest en rondgetoerd langs de honderden tempels in het gebied. Naast het rondtoeren, ben ik ook nog voor zonsondergang naar Mount Popa gegaan. Een tempel op een rots ver boven al het andere uit, en met een lading agressieve apen. Ik was totaal niet op mijn gemak door deze apen, maar het was wel een erg mooie plek voor zonsondergang te zien.

De volgende dag stond er een bus gepland om richting Mandalay te gaan, deze zou 4 uur duren. Helaas is dit een onveranderd puntje, het vervoer duurt nog steeds langer dan gezegd wordt. Die dag kwam ik rond 3 uur aan waardoor die dag nog 2,5 nuttige uren had voor het donker werd. Dat neemt overigens niet weg dat deze dag een van mijn favorieten dingen in Myanmar bevatte. Namelijk straten lang met mannen, vrouwen en kinderen die uit steen of marmer boeddha's uit de losse hand snijden. Daarna hadden we ook nog tijd om naar 'the U Bain bridge' te gaan om zonsondergang te bekijken (ja ik weet wat je denkt, veel zonsondergangen de laatste tijd). Maar deze moet goed zijn, al is het alleen al door het aantal mensen die erop af komen. Met een paar honderd andere loop je over de brug, over het water, die geen reling heeft. Ik heb mezelf intussen al een schouderklopje gegeven voor het overwinnen van dit soort bruggen, aangezien ik met mijn hoogtevrees iedere keer denk te verongelukken. Maar het was het zeker waard! De dag erop had ik een bus geboekt voor in de avond, dus had ik nog de hele dag om in Mandalay rond te lopen. Gelukkig kun je in heel Myanmar duizenden godsdienstige gebouwen vinden en kon er daarom ook nog meer van bezoeken in deze stad. Na een aantal dagen was ik overigens wel over de uniekheid van de tempels en dergelijke heen, dat ik in de namiddag voor ik de bus had over de markt ben gaan lopen voor wat afwisseling van omgeving.

In de avond met een comfortabele bus richting Yangon om daar in de ochtend aan te komen. Daar had ik nog een dag voor ik het vliegveld in zou gaan richting Thailand. Die dag heb ik besteed om de enige pagoda te zien die ik erg graag wou zien. In het midden van Yangon staat de enorm mooie gedetailleerde gouden toren met duizenden versieringen en was het zeker waard om te bezoeken. Na een laatste namiddag wandeling in het park en over de markt heb ik mijn koffers klaar gemaakt voor de volgende morgen.

En dat was alweer het einde van mijn trip in Myanmar. Het heeft absoluut een gedeelde eerste plaats gekregen met India qua favoriet land. En met de veranderingen gaande in het land, zou ik zeker binnenkort nog een keer terug willen om van de pure cultuur te genieten.

En fin, nu ben ik voor kerst in Koh Tao, waar ik vanaf Yangon de dag voor kerst naartoe gevlogen ben. Compleet het tegenovergestelde van Myanmar. Het hele eiland is afgestemd op toerisme, strand en feesten. Gelukkig ben ik hier wel met mijn engelse vrienden die ik in India en Sri Lanka heb ontmoet dus dat is wel erg fijn rond de feestdagen. Samen gaan we ook nieuwjaar doorbrengen in Koh Phi Phi. Ik heb dus nu helemaal het zomervakantie gevoel, niet echt de kerst sferen maar we maken het zo kerst-achtig als mogelijk.

Hierbij ook voor iedereen fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar alvast!

  • 25 December 2017 - 08:44

    Thijs:

    Weer een prachtig verhaal Suus! Dat gevoel dat je op een gegeven moment geen tempel meer kunt zien kan ik me ook nog herinneren. Hele fijne feestdagen in Thailand! Kus pap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Actief sinds 17 Sept. 2012
Verslag gelezen: 599
Totaal aantal bezoekers 26474

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2017 - 31 Mei 2019

Wereldreis

09 Februari 2015 - 25 Juli 2015

Malta

20 September 2012 - 17 Juni 2013

Tarrytown, New York

Landen bezocht: