Australië - Reisverslag uit Sydney, Australië van Susanne Moonen - WaarBenJij.nu Australië - Reisverslag uit Sydney, Australië van Susanne Moonen - WaarBenJij.nu

Australië

Blijf op de hoogte en volg Susanne

22 Juli 2018 | Australië, Sydney

Hi, het is wel weer eens tijd voor een update uit Australië, waar ik nu intussen zo’n anderhalve maand zit.

Ik heb eerst drie weken bij een gezin in Canberra in huis gezeten waar ik als au pair gewerkt heb. Een erg lief gezin met één jongetje van 2,5 jaar oud en beide ouders in het leger. De weken dat ik er zat paste ik vier volle dagen in de week op hem en had ik de rest van de tijd vrij voor mezelf. Samen met een andere au pair heb ik mijn weekenden doorgebracht in verschillende delen van Canberra, waar je kunt shoppen en rondwandelen. Ook zijn we, samen met nog een derde meisje, een roadtrip gaan maken naar de Blue Mountains in de buurt van Sydney. Een prachtige beboste vallei met verschillende uitzichtpunten, waar je ook kunt wandelen door de vallei. De Grand Canyon van Australia laat maar zeggen.

Nu was het zo dat ik een “noodoplossing-au pair” was, aangezien het meisje die eigenlijk zou komen last minute door de mand is gevallen. En heb daarom met ze afgesproken dat ik nog een tijdje terug kan komen (na mijn vakantie) om ze te helpen, totdat ze een nieuwe vaste au pair hebben gevonden.

En zo heb ik dus de helft van mijn spullen ingepakt voor mijn drie weken vakantie met Lonne en Daan, mijn nichtje en ’n vriend van me. Na de busrit naar Sydney Airport heb ik Daan van het vliegtuig gehaald en zijn we naar het centrum vertrokken. Na een goede nachtrust, zijn we hét Opera house gaan bekijken aan de haven van Sydney. Zo met het zonnetje erop was het een indrukwekkend gebouw. Ik moet wel bekennen dat het door een foto mooier wit en egaal eruit ziet dan met je eigen ogen, waar je de “schubben” van het gebouw feller ziet. Naast de haven zijn we ook nog het park gaan liggen relaxen. De ochtend erop kwam Lonne aan op het vliegveld en ben ik die gaan ophalen, voordat we met z’n drieën in een hop-on hop-off bus door Sydney zijn gegaan langs de bezienswaardigheden.

We hadden besloten om met een campervan rond te trekken en die mochten we de dag erop ophalen. Dat was meteen ons vervoer en accommodatie voor die aankomende 2,5 week, met als eerste stop de Blue Mountains. Hier zijn we bij een aantal uitzichtpunten gaan kijken, voordat het donker werd en we een camping moesten opzoeken. We hadden alvast wat boodschappen gedaan zodat we die avond in de camper konden koken. Aan het einde van de avond ook de bedden uitgeklapt om te kunnen slapen. Stiekem was het best koud in de camper, en was het slapen zonder wakker te liggen toch best moeilijk. Maar een warme douche in de ochtend deed veel goed.
In de ochtend hebben we nog een uitzichtpunt bekeken voor we zijn doorgereden naar Port Stephens. De verwachtingen van deze plek waren iets hoger dan het daadwerkelijk was. Gelukkig waren er winkeltjes, en dan vermaak ik me al gauw.
Na een nacht hier zijn we naar de volgende halte gereden, Port Macquarie. Hier zijn we naar een dierentuin gegaan, waar we alle typische Australische dieren hebben gezien. Naast het zien van de kangoeroes, Emu’s, wombats en dingo’s, konden we ook koala’s zien en aaien. Dat was best gaaf, aangezien we ze daarna niet meer in het wild hebben gezien.
Na een nachtje daar zijn we in de ochtend nog even naar het strand gegaan voor we weer de camper in zijn gestapt. Waarna we zijn uitgestapt in Byron Bay. Een strandplek met eromheen veel leuke winkeltjes en eettentjes. Nu is het wel winter in Australië, dus lekker in bikini op het strand liggen is er niet bij, maar als je een paar laagjes kleren aan hebt is het best prima.
Voor we de volgende dag naar de Gold Coast zijn gereden, hebben we eerst nog een stop gemaakt in Nimbin. Het hippie dorpje waar je, uiteraard, ook wiet kan vinden. Onderweg daar naartoe kwamen we onverwachts nog een leuke markt tegen waar we zijn gestopt om over heen te lopen. Nimbin zelf bestond uit fel gekleurde muren en straten. Ook waren er de passende winkeltjes van deze “cultuur” bij.
Tegen de avond kwamen we aan in de Gold Coast en hadden Lonne en ik bedacht om naar een pretpark te gaan. Voor de volgende dag hadden we tickets gekocht voor Movie world, terwijl Daan op het strand is gaan liggen. Het thema van dit park was superhelden zoals Superman en Batman, en daar waren de achtbanen dus ook op gefocust. Naast de achtbanen hebben we ook nog een goede tijd besteed om Batman himself in het park te vinden. Bijna aan het einde is dat gelukt en hebben we ook een foto met hem gemaakt.
Aangezien we best veel moeten rijden hebben we Brisbane ook in een dagje gedaan. Met het bootje naar de verschillende plekken door de stad. Toen ik overigens al vrij vroeg Southbank vond, heb ik me niet zoveel meer bewogen. Dit is een parkje aan het water met grasvelden, waterattracties en souvenir- en eettentjes. Hier heb ik me geplant met mijn boek en niet zoveel gedaan.
Nu ben ik niet altijd even vrolijk geweest tijdens de reis tot aan nu, maar intussen begon ik daar wel wat beter in te worden. En begon ik mijn bezoek die van de andere kant van de wereld is gekomen iets meer te waarderen. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.
Next op de planning stond Noosa, een strandplek. Helaas toen we daar aankwamen was het aan het regenen, dus zat er niks anders op dan te gaan winkelen. Dit hield wel ook meteen in dat we niet lang op deze plek gingen blijven en zijn we doorgereden naar Hervey Bay.
Dit is de plek dat het dichtst bij Fraser Island ligt waar we dan ook een tour voor hadden geboekt. Maar eerst hadden we nog een dag in het stadje, om aan het strand te liggen en naar de winkeltjes te gaan. Plus ook een goed moment om lekker huiselijk de was te doen. Voor de tour de volgende dag werden we al vroeg in de ochtend opgepikt om de eerste ferry te pakken, en vanaf daar in een bus rond het eiland gereden te worden. Op de tour hebben we verschillende wateren en stranden gezien, plus een verroest schip midden op het strand. Heel toevallig zwommen er ook nog walvissen naast ons terwijl we over het strand reden. Het eiland had ik zeker niet willen missen.
Vanaf daar stond een hele lange rit voor de boeg, zodat we een 1 dag meteen erg ver naar boven konden rijden naar de Whitsundays. Op een uurtje na hadden we de rit gered op de dag. Van 8 uur ’s ochtends tot 6 ’s avonds met alleen de hoog nodige stops. Wat betekende dat we de volgende dag nog een uurtje reden totdat we daar waren. Ik wou graag duiken maar dat ging niet meer lukken die dag en de ferry’s naar het specifieke eiland zaten ook al vol. In plaats daarvan hebben Lonne en Daan nog wel een helikopter vlucht over de eilanden gedaan terwijl ik in de zon heb gelegen.
We kwamen nu aan in onze laatste dagen met de Camper en hadden nog een aantal overnachtingen voordat we de bus moesten inleveren. Het voorlaatste stadje voordat we in Cairns waren, was Townsville. Waar we praktisch onze gehele tijd door hebben gebracht in een café voor we naar de camping vertrokken.
Zo was het alweer de laatste nacht op de camping en daarvoor zaten we op een camping een halfuur uit Cairns. Wat wel leuk was is dat er loopafstand van de camping een meertje lag. Daar aangekomen hebben we de voeten lekker in het water geplonsd en pogingen gedaan om stenen te ketsen. Ik ben er nog steeds niet goed in helaas. Er was voor de rest niemand, dat maakte het heel rustgevend. We konden alleen niet te lang van de rust genieten want de koffers moesten worden ingepakt en de bus leeggeruimd. Met de extra aankopen werd het toch steeds voller in de koffers.
Nadat we de bus hadden afgegeven zijn we Cairns ingegaan. Langs de boulevard gelopen en de nachtmarkt bezocht. De avond hebben we afgesloten bij de Italiaan met pizza, pasta en cider.
De morgen erop vlogen we terug van Cairns naar Sydney. Waar we tegen de middag aan terug in Sydney waren. Daan vloog de volgende dag terug naar Nederland en wou graag nog langs het Opera house. Terwijl we daar waren, zagen we de bioscoop waar we bedacht hadden om naartoe te gaan in de avond. Na een hapje eten, zaten we in de film Ocean’s 8. Nog een laatste ontbijt de volgende dag met z’n drieën, voordat Daan vertrok in een Uber naar het vliegveld. Lonne en ik hadden bedacht om maar in het park te gaan liggen voor de rest van de dag. Plus we hadden bij de bioscoop ook gezien dat Mama Mia 2 draaide, dus daar wouden we in de avond heen. Zo gezegd, zo gedaan. Om de laatste avond af te sluiten, hebben we nog een gezicht masker opgedaan. De volgende morgen was het mijn laatste dag in Sydney voordat ik terug ging naar Canberra. En Lonne nog een aantal dagen bij vrienden bleef. Wederom een laatste ontbijt voordat we beide op de bus stapte in verschillende richtingen.

Nu ben ik dus sinds een dag terug in Canberra. Ik blijf nog ongeveer 2 maanden bij dit gezin voordat ik aan mijn farmwork moet beginnen voor 3 maanden. Het is vergeleken met de plekken in het noorden hier best koud, handschoenen taferelen enzo. Maar dat went hopelijk wel weer. Ik ben benieuwd of ik in mijn volgende blog iets leuks te vertellen heb, waar ik nu niet meer echt aan het reizen ben als meer aan het werk. Maar dat is voor de volgende keer!

Liefs!

  • 23 Juli 2018 - 20:43

    Thijs:

    Ik hoop, dat Daan ook van winkelen houdt, want die zijn wel heel vaak bezocht ;-) Toch wel fijn dat bezoek af en toe, om niet te vergeten hoe het is om met anderen samen op te trekken...

    Weer veel gedaan en gezien, leuk! Nu een paar weken gewoon aan 't werk.

    Liefs, pap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Actief sinds 17 Sept. 2012
Verslag gelezen: 710
Totaal aantal bezoekers 26453

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2017 - 31 Mei 2019

Wereldreis

09 Februari 2015 - 25 Juli 2015

Malta

20 September 2012 - 17 Juni 2013

Tarrytown, New York

Landen bezocht: