Lovely India - Reisverslag uit Benares, India van Susanne Moonen - WaarBenJij.nu Lovely India - Reisverslag uit Benares, India van Susanne Moonen - WaarBenJij.nu

Lovely India

Blijf op de hoogte en volg Susanne

03 November 2017 | India, Benares

Ondertussen ben ik weer een stuk verder op mijn reis.

De Taj Mahal in Agra was adembenemend. De dag voordat ik erheen ging heb ik de baby versie van de taj mahal gezien en de echte van de andere kant van de rivier. Maar van dichtbij was de taj mahal nog groter en gedetaileerder dan het al leek van een afstand. Samen met een vriend wouden we er voor zonsopgang zijn en stonden dus ook al om 5 uur s ochtends in de rij voor tickets. Helaas waren er al veel mensen voor ons binnen (wat ik hoopte te verkomen), maar hebben het wel gezien tijdens zonsopkomst. En omdat we al vrij vroeg op waren hadden we ook tijd genoeg om een fort in de buurt te zien, voordat het doorreizen was naar Jaipur.

Na een treinreis van 4 uur en een tuk-tuk rit kwam ik aan in het hostel waar ik weer samen kwam met vrienden die ik ontmoet had in Delhi dus dat was erg fijn. Na een goede douche en nachtrust heb ik de volgende dag met een groepje mensen de "monkey temple" gezien waar apen los rond lopen. Waar ik behoorlijk bang voor was aangezien je niet weet hoe agressief ze zijn. In de namiddag moesten we nog traditionele outfits scoren voor "diwali" de volgende dag. Half gelukt met een gekochte broek en een eigen shirt ben ik de volgende dag diwali gaan vieren. Het hostel organiseerde van alles dus konden het daar vieren. Ze hadden geregeld dat we henna konden laten zetten, zand figuren op de grond konden maken, het bidritueel konden volgen en eten kregen. Allerlei traditionele dingen die de locals ook doen tijdens dit feest. Nadat het donker werd konden we op het dak over de hele stad kijken naar het vuurwerk dat overal werd afgestoken. Een beetje zoals wij kerstmis/nieuwjaar vieren.

De dag na diwali was het alweer tijd om door te reizen naar de volgende plek met een aantal mensen, Jaisalmar. Een woestijnachtig gebied dicht tegen de grens aan. Eerst hadden we nog een rit van 12 uur voor de boeg in de trein, waar ik niet naar uit keek maar uiteindelijk goed mee viel. In Jaisalmar hadden we eerst nog een dag de tijd om wat van de stad te zien voordat we de dag erna, tromroffel, met kamelen de woestijn in gingen en onder de sterren gingen slapen. Dit was overigens de eerste stad waar het niet super hectisch was en waar we wat relaxter konden rondlopen, dat was voor de verandering wel fijn (ipv op alles letten de hele tijd). Hier zijn we naar een fort gegaan waar ook mensen in wonen en waar kleine winkels in zaten dus dat was erg schattig. In de avond zijn we naar een restaurantje gegaan waar je goed uitzicht had over de stad en en fort dat opgelicht wordt nadat we eerst de zonsopgang hadden gezien. De volgende dag was het alleen nog inpakken en de kamer uit voor het kameel rijden ging beginnen. Met een jeep was het eerst nog anderhalf/2 uur rijden om in het echte woestijn gebied te komen. En vanuit daar kregen we een kameel waar we tijdens zonsondergang door de woestijn naar onze slaapplaats reden. Daar aangekomen was een man al eten aan het koken op houtstokjes, wat werkelijk ontzettend goed smaakte. Na een paar uurtjes het bed ingedoken onder de sterrenhemel die zo helder was. De woestijn kan ik ook best koud worden heb ik ervaren, maar voor een nachtje mag ik zeker niet klagen. Met wakker worden ook kunnen genieten van de zonsopkomst en een goed ontbijtje. Eenmaal terug met de kamelen in het dorpje zijn we met de jeep weer terug naar het hostel gebracht waar ik een prachtig klein meisje op mijn schoot mee kreeg. En die namiddag was het alweer tijd om door te gaan naar de volgende stad, namelijk Pushkar.

Ik ben ondertussen anderhalve week in India wanneer ik richting Pushkar vertrek, maar het voelt veel langer omdat ik zoveel zie. En in Pushkar moet er ook weer veel te zien zijn, aangezien de 'camel fair' hier plaats vindt. Maar na een busrit van 8 uur en in de nacht aangekomen bij het hostel met zwembad, eerst maar een zwembad dag ingelast. Daarna weer opgeladen om al het nieuwst op te nemen de volgende dag. In eerste instantie zouden we weer zoals afgelopen dagen met z'n 5-en op pad gegaan, maar net op pad zijn we opgesplitst en hebben ik samen met Alice er een meiden dag van gemaakt. Dus zijn we wat gaan shoppen en ook wat bezienswaardigheden bezocht. Onder andere een tempel waar alle locals geld en eten geven aan hun goden, wat best een mooi gebaar was om te zien. En natuurlijk ook de camel fair waar we voor kwamen, alleen was deze nog in opbouw dus het was nog niet echt het spektakel wat ik had gedacht. Maar wel al enorm veel kamelen waar je een ritje mee kon maken of kopen. En om de dag goed te eindigen zijn we een berg opgegaan met een kabelbaan om vanaf daar de zonsondergang te zien over de stad. Kleine overwinning dat ik het kabelbaantje aangedurfd heb met mijn hoogtevrees. Maar het was het zeker waard met het uitzicht bovenop de berg, waar we chai tea hebben gedronken met een stel ontzettend blije Indiërs. Om vervolgens zeer sportief de trappen naar beneden te lopen, een goede 500 treden denk ik. Nadat we ons 'eigen' dagje afsloten met een falafel wrap, toch nog met de jongens in de avond geborreld. Eten ook weer zo lekker, praktisch al het eten hier smaakt zo goed. En het laatste dagje in Pushkar voordat het door was naar Udaipur bestond vooral uit inpakken, laatste dingen kopen en goed eten.

In de avond hadden we een taxi geregeld van Pushkar naar Udaipur om 7 uur. Het zou 3 uur in totaal duren wat achteraf het dubbele bleek te zijn. Maar in de familie wagen was dat prima, en de stops tussendoor waren erg vernieuwend met Indiërs die nog nooit een blanke hadden gezien. Dus wanneer we het cafe binnenliepen draaide er minstens 30 hoofden om die ons aanstaarden. Rond half 2 lag ik dan in bed om de volgende morgen Udaipur te ontdekken. Udaipur bestaat grotendeels uit een meer die door tweeën wordt gesplitst. De ene dag bekeken we ene kant van het meer, met een boottochtje en bezoek aan de tempel. En de andere dag de andere kant van het meer met een fris begin van de dag met een yogasessie. Vanaf Udaipur was het plan om naar Varanasi te gaan, dat is alleen zo een lange rit, dat het opgesplitst moest worden in 2 treinritten. Eerst was het een treinrit naar Jaipur 8 uur lang, waar we een overnachting hadden en een ochtendje om wat dingen te kopen voor in de trein, om vanuit daar door te gaan in een (uiteindelijk) 20 uur durende trein naar Varanasi.

Varanasi, de heilige stad van India was zeker wat anders dan de andere steden tot nu toe. Want na de lange treinrit, wat extra slaap en een goede douche zijn we op pad gegaan naar de 'Ganges'. Dit is de rivier waar de mensen zich wassen in het heilige water en hun kleding. Maar ook lichamen die op open vuur zichtbaar worden gecremeerd, wordt het as ervan in de rivier gegooid. Dat was best indrukwekkend om te zien. Ik zag een been nog uit het brandende vuur hangen, dat was wel iets te veel van het goede om mijn eerste half slaperige avond daar. Het hostel organiseerde ook een hoop tours waar je mee kon gaan, dus de volgende dag zijn we in de ochtend op market tour geweest waar de gids ons 5 verschillende markten liet zien, de paan, spice, iron, dairy en flower markt. In de avond konden we vanaf een boot het crematie proces en de avond ceremonie zien waar de gids ook meer informatie gaf. Dat gaf een beter beeld om het te begrijpen. De volgende dag is alweer mijn laatste volle dag in India voordat ik door reis naar Nepal. De helft van ons was toe aan massages dus hadden dat geboekt voor midden op de dag. Maar ik ben eerst nog met Alice in de ochtend een rustig buitengebied van Varanasi gaan bezoeken waar een aantal tempels en een grote tuin was, waarna wij in de namiddag ook een uur lang gemasseerd zijn. Dit was overigens ook de laatste avond dat we met de groep waar ik 3 weken mee aan het rondreizen ben geweest samen waren voor we opsplitsen, dus zijn we nog een keertje goed met z'n allen uit eten geweest. Dit zijn toch vrienden waar ik een goede band mee heb opgebouwd de laatste weken.

Ik zit nu in een bus richting Kathmandu, waar het avontuur van Nepal zal beginnen. We zijn niet helemaal opgesplitst, want samen met Josh ga ik door Nepal reizen. Ik zal zien wat Nepal me brengt.

Foto's vanaf het begin van de reis komen er snel aan op Facebook, nu ik ze deels van mijn camera op mijn iPad heb gekregen. Dan kun je ook een beetje een beeld krijgen van de plekken waar ik tot nu toe ben geweest.

Liefs!

  • 03 November 2017 - 08:09

    Thijs:

    Wow wat een geweldige reis door India. En wat een mooi verslag! Heel veel plezier in Nepal. Kus, pap

  • 03 November 2017 - 11:14

    JP:

    Ha Suus, mooi om te lezen dat je geniet van alle ervaringen. Wij doen het hier met de zonsopkomst boven de kerk van Bosseve :)

  • 03 November 2017 - 19:00

    Gertie :

    Hoi Susanne,
    Mooi om te lezen je reisverslag. Wat heb je al veel gezien en veel leuke dingen gedaan. En wat fijn dat je hele stukken met dezelfde mensen kunt reizen. Dat geeft zoveel meer.
    Veel plezier in Kathmandu.
    Lieve groetjes van Gertie.

  • 03 November 2017 - 20:10

    Anna De Meij:

    Heel gaaf wat je allemaal meemaakt, Suus! Heel veel plezier en blijf schrijven, he?

  • 06 November 2017 - 18:17

    Oma:

    wat een geweldig interessant verslag en fijn dat je met pas verworven vrienden kunt reizen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Actief sinds 17 Sept. 2012
Verslag gelezen: 537
Totaal aantal bezoekers 26480

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2017 - 31 Mei 2019

Wereldreis

09 Februari 2015 - 25 Juli 2015

Malta

20 September 2012 - 17 Juni 2013

Tarrytown, New York

Landen bezocht: