Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Susanne Moonen - WaarBenJij.nu Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Susanne Moonen - WaarBenJij.nu

Thailand

Blijf op de hoogte en volg Susanne

10 Januari 2018 | Thailand, Bangkok

Sawatdee kha, oftewel hallo in thais. Intussen ben ik in het noorden van Thailand. De laatste dagen breken snel aan gezien mijn visum verloopt op de 20ste, maar plan al voor einde van visum in Cambodja zijn. Echter ben ik nu op weg naar Pai in het noorden en de meeste mensen die daar zijn geweest blijven langer dan verwacht, dus kan zomaar zijn dat ik al mijn visum dagen toch opmaak.

Maar voor ik hier in het noorden terecht ben gekomen heb ik eerst nog de feestdagen op de eilanden in het zuiden doorgebracht. Het was zeker een andere kerst als normaal. In plaats van uitgebreid eten, kado's en gedichten thuis met de familie was het een (teleurstellende) pasta en goed feesten. Compleet het tegenovergestelde maar ook niet verkeerd. We hadden wel een beetje pech met het weer want de laatste restanten van een storm zorgden ervoor dat er bijna alleen maar regen was de gehele tijd op Koh Tao. Dat maakte overigens voor mij en Jack niets meer uit na de kerstdagen, want op tweede kerstdag begonnen we met onze duikcursus! De eerste dag werden we tijdens het theoretische deel van de cursus bang gemaakt met alle rampscenario's die konden gebeuren. Wat de tweede dag verdween toen we we begonnen met duiken in het zwembad voordat we de dagen erop zouden duiken in de zee. En dat was toch wel heel gaaf, duiken in de zee. Ondanks dat de storm het zicht onder water heel beperkt had gemaakt, was het een heel 'vrij' gevoel om rustgevend in stilte rond te zwemmen. Duiken stond op mijn bucketlist om te doen en ben super blij dat ik het gedaan heb. Zeker een van de beste ervaringen op mijn reis zo ver. Plus nu mag ik ook duiken in andere delen van de wereld, zoals de Filipijnen en Australië!

Na de duikcursus zijn we op de boot vertrokken richting Koh Phi Phi, waar we nieuwjaar zouden vieren. Nu was het een beetje zuur om te vertrekken aangezien het weer opklaarde en een leuke groep mensen die we ontmoet hadden in Koh Panang (eiland dichtbij Koh Tao) naar de full moon gingen. We hadden nog geprobeerd het hostel om te boeken en dat lukte helaas niet. We zijn dus toch naar Koh Phi Phi gegaan, wat misschien al in het nadeel was door bovengenoemde, maar het was niet zo mijn eiland. Het was veel drukker dan Koh Tao en commerciëler. Desondanks hebben we wel lol gehad op Oud en Nieuw op de strandfeesten. Ik ben nieuwjaarsdag al wel vertrokken (1 dag eerder als gepland) en richting Bangkok gereisd. Nu ik eilanden prima vindt voor paar dagen, kan ik meer genieten van de meer culturele dingen van een land.

Na een nachtbus kwam ik in de ochtend aan in Bangkok. Ik kon nog niet inchecken in het hostel dus ben de stad ingegaan richting Chinatown. En ik heb intussen wat markten gezien, maar deze was toch wel heel groot en compact op elkaar. Zoveel kraampjes die ongeveer hetzelfde verkochten. En een lading mensen die allemaal door dat smalle pad moesten. Op weg terug in de bus zag ik dat het hostel eigenlijk aan een hele leuke straat lag en dat ik dat de dag erop maar eens moest onderzoeken. Die avond heb ik mijn eigen avondeten gemaakt, iets wat het hostel erg stimuleerde. Het hostel was erg goed qua voorzieningen alleen had het niet zover sfeer dus ben ik de dag erop alleen op pad gegaan en heb de straat (waaraan het hostel ligt) met winkeltjes en imposante gebouwen bekeken. En Bangkok is een hele goede stad om gewoon door heen te wandelen, dus dat is ook wat ik gedaan heb die dag. De dag erop kwam een meisje, Yina, die ik in Myanmar ontmoet had naar het hostel en zou samen met haar in de avond op pad gaan. De voormiddag heb ik besteed aan het bezoeken van het grand palace, iets wat volgens het internet niet gemist mocht worden in Bangkok. De details van de gebouwen/tempels zijn dan ook erg indrukwekkend, versierd met miljoenen kristallen die van donatie's komen. Tegen de avond was Yina aangekomen en hebben we khao san road, een straat volledig gevuld met feestende mensen. De dag erop was mijn laatste dag in Bangkok voordat ik in de avond richting Chiang Mai vertrok. En volgens Yina kon ik niet vertrekken zonder het unicorn cafe gezien te hebben. En om je een beeld te geven, het interieur is volledig zacht roze, zoals ook de geschilderde muren en het met eenhoorn-knuffels vol hangende plafond. En dan is al het eten en drinken dat ze er verkopen ook nog eens roze-kleurig of in regenboog kleuren, ja ook het eten! De droom van elk klein meisje van acht jaar.

De busrit naar Chiang Mai was ook weer door de nacht, wat mij wel goed bevalt de nachtbussen. Ik hoef geen extra geld uit te geven aan accommodatie en slaap als een blok tot de ochtend. In het hostel in Chiang Mai adviseerde ze (na mijn vraag naar olifanten) een halve dag tour naar het olifanten verzorgingstehuis. Hier zijn olifanten, gered van olifantritten en dergelijke praktijken, aan het genieten van het luizenleven door te eten en te badderen. Deze heb ik mogen voeren, aaien en helpen schoon schrobben. Een ander puntje op mijn bucketlist, super gaaf! De dag erop stond nog een tour gepland naar het Doi Inthanon national park. Dit is gevuld met watervallen, pagoda's, originele Thaise dorpjes waar ze handgemaakte producten maken en paden door het regenwoud. Een gevulde tour die de gehele dag duurde en mooie stukken natuur liet zien. Terug bij het hostel ben ik met een paar mensen die ik daar ontmoet had mee naar de 'sunday night market' gegaan nadat ze me hadden uitgenodigd. In tegenstelling tot de andere nacht markten was deze vijf keer zo groot en weer met zoveel leuke goedkope frommeltjes om te kopen. Nu is het goed dat mijn tas vol en zwaar begint te worden, dat weerhoudt me om alles te kopen. Mijn geliefde tas mocht ik overigens na de markt ook weer klaarmaken voor de doortocht de volgende ochtend.

De busrit naar Chiang Rai duurt maar een uur of drie, daarom kon ik deze goed in de ochtend nemen. Echter bij het busstation aangekomen om tien uur lieten het enige busbedrijf die deze route reed weten dat het eerste beschikbare ticket om vier uur in de middag was. Wat betekende dat ik nog een extra halve dag had om rond te slenteren in het oude centrumdeel van Chiang Mai, prima alternatief. Rond acht uur 's avonds kwam ik aan in Chiang Rai, waar ik nog de avond markt kom meepikken. Zeker omdat ik had gelezen dat een groot deel van deze markt uit eetkraampjes bestond waar ik avond eten kon scoren met live entertainment op een groot podium. Ik had één volle dag in Chiang Rai die ik besteed heb aan het bezoeken van verschillende eigenzinnige tempels, een thee plantage, landgrenzen en andere interessante dingen die ik tegenkwam op mijn scooter gedurende de route. Op weg terug naar het hostel kwam ik onverwachts in de stad een soort bloemenfestival tegen waar ik even ben gaan rondneuzen, gevuld met honderden verschillende soorten bloemen geplant in vloeiende lijnen. Dat maakte een goede afsluiting van Chiang Rai.

Op het moment zit ik in de ochtend bus terug naar Chiang Mai waar ik overstap op een minivan richting Pai. De mensen die ik in mijn hostel in Chiang Mai ontmoet heb zullen ook in Pai zijn, dus dat is in ieder geval gezellig. Ik zou graag nog na Pai, twee plaatsen op weg richting Cambodja willen bezoeken. Maar mocht ik Pai nou zo leuk vinden als ik van iedereen hoor, dan is het een prima compromis in Pai te blijven om Thailand goed af te sluiten!

Liefs!

  • 10 Januari 2018 - 22:50

    Thijs:

    Kei leuk verslag weer Susanne! Fijn om mee te lezen wat je allemaal beleeft, van Mai naar Rai tot Pai!

    Kus pap

  • 12 Januari 2018 - 19:49

    Annemie:

    Wauw mooie verhalen en wst kun je goed schrijven

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Actief sinds 17 Sept. 2012
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 26491

Voorgaande reizen:

12 Oktober 2017 - 31 Mei 2019

Wereldreis

09 Februari 2015 - 25 Juli 2015

Malta

20 September 2012 - 17 Juni 2013

Tarrytown, New York

Landen bezocht: